PARHAAT VINKIT TALLINNAAN

klauss

Kolmen kuukauden aikana olen ehtinyt tutkimaan uutta kotikaupunkiani uusin silmin. Aikaisemmin olemme perheeni kanssa vain ajaneet Tallinnan läpi kesämökillemme Saarenmaalle, enkä ole tutustunut kaupunkiin sen kummemmin. On ollut ihanaa tehdä pientä jokapäiväistä tutkimusmatkaa täällä.

Tässä vinkit minne mennä:

SYÖMÄÄN:

Klaus Kohvik
Kaunis, yksinkertainen sisustus ja design-kauppa kahvilan yhteydessä. Klaus tarjoaa erilaisia aamiaisia, todella hyvää kahvia ja herkullista lounasta edulliseen hintaan. Unelmoin heidän pannareistaan.

Nop
Luomukahvila/Lounasravintola Nop sijaitsee Tallinnan Yliopiston ja terminaalin välittömässä läheisyydessä ja tarjoaa ihania aamiaisia, hyvää kahvia ja vegelounaita. Nopin yhteydessä on myös luomuruokakauppa.

Rataskaevu 16
Edullista, kotoisaa ja todella herkullista lähiruokaa, kaunis sisustus ja loistava palvelu. Lähes aina täynnä, joten suosittelen varaamaan pöydän. Koska ravintola on niin suosittu, on siitä rakennettu pienempi versio ihan isomman lähelle, Väike Rataskaevu, jossa tarjotaan samaa ruokaa.

Tai Boh
Todella hyvää Asian Fusion ruokaa ja ihania drinkkejä hullusti sisustetussa ympäristössä. Suosittelen ottamaan maistelumenun, joka on kahdelle tarkoitettu. Tännekkin kannattaa varata pöytä ja jos ei mahdu, kannattaa ainakin käydä kurkkaamassa sisustus.

Vegan Restoran V
Parhaimpia vegaaniravintoloita missä olen käynyt. Ja ihan super hyvää leipää.

August
Kahvila, jossa on vahva hipsterimeininki ja hyvät kahvit ja smoothiet. Aamiaista saa koko päivän ja sisustuksen pääelementteinä toimivat marimekko, eri värit ja kasvit.

F-hoone
Monille tuttu paikka, mutta mainitsemisen arvoinen, jos joku ei ole käynyt. Hyvä palvelu, edullinen konstailematon ruoka, parhaimmat falafelit mitä olen maistanut ja notkuva kakkuvitriini.

Sfäär (tietty)
Halusin brunssille viikonloppuna ystäväni kanssa ja päädyimme Sfääriin. Brunssiruuat tilataan menusta, joka sisältää muunmuassa mysliä, smoothieita, kananmunaruokia ja super hyvät pannukakut sekä tietysti mimosat ja bloody maryt. Kahvi on erityisen hyvää ja sunnuntaisin brunssilla soittaa DJ. Sfäär kipusi ehkä suosikikseni myös siksi, että sen yhteydessä toimii kauppa, jossa myydään muunmuassa Aesopin, Leviksen ja Acnen tuotteita ja sisustuksen elementteinä toimivat discopallot.

sfaaaar


VOHVELILLE:

Mrs. Waffle, Ülemiste-ostoskeskus (noin 10 minuutin päässä ydinkeskustasta)
Ehkä paras suositus mitä voin antaa on Mrs. Waffle. Jos hamuat täydellistä jälkiruokaa, suuntaa Ülemisteen ja ensimmäisen kerroksen vohvelibaariin. Vohvelit tehdään sitkeästä taikinasta ja paistamisen jälkeen niihin sivellään siirappia. Lopputulos on paksu karamelliltä maistuva belgialainen vohveli, jonka lisukkeet voit valita itse. Valinnanvaraa on jäätelöistä eri marjoihin ja kastikkeisiin.

Sain eilen myös tekstarin koulukaveriltani, että hänen poikaystävänsä oli käynyt legendaarisessa Kompressor-kahvilassa, ja suosittelee paikkaa sydänsilmähymiöin. Kompressorissa tarjotaan lettuja eri suolaisilla ja makeilla täytteillä ja paikka on aina ruuhkainen.

DRINKILLE:

Paar Veini
Vanhassa kaupungissa sijaitseva Paar Veini on kotoisa ja tunnelmallinen viinibaari, jossa on usein myös livemusiikkia.

Frank
Mainitsinkin Frank Bistrosta jo aikaisemmin, mutta se sijaitsee Paar Veiniä vastapäätä ja niitä on oikeastaan kaksi vierekkäin. Toisessa tarjotaan pelkkiä drinkkejä ja toisesta saa myös ruokaa. Iso suositus Sailor’s Delight drinkille ja suklaa fondantille!

OSTOKSILLE:

Reede
Reede on vaateliike lähellä satamaa Rotermannissa, missä myydään muunmuassa Nude labelin, Samsøe Samsøen, Niken ja Henrik Vibskovin tuotteita. Monia tuotteita ei löydy Suomesta lainkaan. Kaupan nimikin on ihana, se tarkoittaa viron kielellä perjantaita.

Rahva Raamat
Viru keskuksen Rahva Raamat on kolmikerroksinen kirjakauppa, jonka jokaisessa kerroksessa on kahvila ja eri aihealueiden kirjoja, maalausvälineitä, vinyylilevyjä ja ylipäätään kaikkea ihanaa. Menen usein sinne vain hengaamaan ja salaa lukemaan myytävänä olevia kirjoja.

shops


NÄYTTELYYN:

Adamson-Ericu Museo
Vanhassa kaupungissa sijaitsevassa museossa on tällä hetkellä upea valokuvanäyttely “The measure of humanity”. Valokuvaaja Juhan Kuus kuvasi 45 vuotta Etelä-Afrikassa apartheid-rotuerottelupolitiikan aikaan. Kuvat ovat käsittämättömän upeita ja näyttely hyvin mielenkiintoinen. Näyttely on avoinna 15. tammikuuta asti.

Kumu
Viron taidemuseo Kumu on vierailemisen arvoinen ja sisältää monia mielenkiintoisia näyttelyitä, jotka voi kaikki katsoa samalla käyntikerralla. Kävelin eilen koko museon läpi ja muunmuassa Vladimir Tarasovin “Vesimusiikkia ja muita kuvia äänistä”, oli super ihana ja kiinnostavasti rakennettu näyttely. Kumu sijaitsee Kadriorg-puistossa, joka on myös todella kaunis ja haahuilemisen arvoinen paikka iltaisin pimeällä tai kauniilla säällä.

Teretulemast!

8

VIHREÄÄ

Kun matkakuume iskee ja on kokoajan pimeää, luen uutta kirjaani palmuista. Koska palmut ovat ehkä lempiasiani tällä hetkellä, rakastan katsella niiden eri lajeista tehtyjä kauniita piirroksia ja vaipua trooppisiin tunnelmiin. Kirja kertoo myös kiinnostavia faktoja: pohjoisimmat palmut kasvavat Etelä-Ranskassa ja eteläisimmät Chatamsaarilla, jotka kuuluvat Uudelle-Seelannille. Kaikista maista eniten eri palmulajeja on Malesiassa ja yhteensä lajeja on jopa 2400!

Haluan vihreää kasvivoimaa myös sisäisesti. Olen tykästynyt Terranovan Green Purity Super-Blend ravintolisään, koska se puhdistaa kehoa ja sisältää paljon luomulaatuisia kasveja ja yrttejä jotka tukevat maksan ja suoliston toimintaa. Olen jo aikaisemmin ymmärtänyt lehtivihreän tärkeyden kehon hyvinvoinnissa, mutta kaikki jauheet mitä olen aikaisemmin maistanut ovat maistuneet lähinnä hirveiltä, kuten esimerkiksi spirulina, vaikka se onkin yksi terveellisimmistä lisäravinteista. Terranovan valmiste maistuu lähinnä yrteiltä, mistä olen erityisen iloinen. On kivaa pitää joka aamu pieni detox-moment, josta ei jää paha maku suuhun.

palmuvihr3
Tällä hetkellä toivoisin, että voisin hetkeksi paeta koulutehtäviä ja olla kuten The Book of Palms-kirjan materiaalin koonnut Carl Friedrich Philipp von Martius, joka matkusti läpi Amazonin tutkiessaan eri palmulajeja. Ja ehkä siinä sivussa siemailla hieman lehtivihreää sisältäviä juomia ja ottaa aurinkoa.

Yllä olevassa kuvassa halusin näyttää nykyisen lempipalmuni, joka kuuluu Mauritia-palmusukuun. Se näyttää mielestäni huvittavalta tikulta jonka päässä on kymmeniä jättiviuhkoja.

2

OPISKELIJAN FIESTA

Keittiöni on super pieni ja arvatkaa mitä? Minulla ei ole uunia eikä mikroa, vaan ainoastaan kaksi pientä keittolevyä.

Olen kuitenkin nopean ruuan ystävä, joten tilanne ei oikeastaan haittaa, vaikka välillä haluaisin tehdä uunivihanneksia tai leipoa jotain. Olen kuitenkin aika varma, etten löytäisi aikaa leipomiselle vaikka uunin omistaisinkin. Tiedättehän, sitä aina kuvittelee itsensä pullantuoksuiseen keittiöön ilman minkäännäköistä kiirettä, vaikka harvoin sellaista tilannetta kuitenkaan tulee vastaan. Ja jos tulee, se menee helposti leffoja katsellen ja Instagramia selaillen. Tulin silti aika kateelliseksi kaikille uunin omistaville lukiessani Kirsikan postauksen uunista laiskan kokin bestiksenä.

Vastaiskuna kerron lempiruuistani, jotka sopivat myös laiskiaisille ja valmistuvat nopeasti ilman uunia. Olen nimittäin rakastunut tortillalättyihin. Niistä kääritty burrito on täydellinen ruoka opiskelijalle: sen sisään voi kääriä kaikki jämäruuat jääkaapista ja luoda itselleen minifiestan! Omat burritoni eivät sisällä juustoa ja ovat vähärasvaisia, koska tarkotuksena ei ole tehdä rasvaista pikaruokaa, vaan terveellistä arkiruokaa juhlafiiliksellä.

burritoopiskel


NOPEA BURRITO

täysjyvävehnä tortillalättyjä

täyte-ehdotuksia: 

turkkilaista jugurttia (korvaan creme fraichen usein jugurtilla)
papuja
pinaattia
paprikaa
jauhelihaa/tofua
avocadoa
korianteria
chilikastiketta
munakokkelia
sipulia

Lämmitä tortillalätty halutessasi. Levitä jugurtti lättypohjalle, laita täytteet päälle, rullaa ja nauti!

Jos vehnälätyt ei kiinnosta, suosittelen korvaamaan ne isoilla jäävuori- tai cosmopolitan salaatinlehdillä. Salaattitacot ovat vielä kevyempää syötävää.

Olen myös hakenut lisäinspiraatiota nopeaan kokkaamiseen Viola Virtamon Opiskelijabudjetilla- keittokirjasta. Löysin kirjasta toisen hyvän käyttötarkoituksen tortillalätyille, nimittäin niistä voi tehdä pikapizzoja! Reseptissä suositellaan käyttämään maissitortillalättyjä ja grillaamaan niitä ensin öljyisellä pannulla. Tämän jälkeen kuumille lätyille levitetään tomaattimurskaa, sipulisiivuja, oliivipaloja, vuohenjuustoa ja basilikaa. Miten hauska idea!

Tästä lähtien keittiön kaappini sisältää aina pari tortillalättyä valmiina täyttöön.

5

OMENA-MANTELI TUOREPUURO

omenapuuro


OMENA-MANTELI TUOREPUURO

0,5dl kaurahiutaleita
1dl mantelimaitoa
reilu ruokalusikallinen kreikkalaista jugurttia
1 keskikokoinen omena raastettuna
0,5tl kardemummaa

Sekoita ainekset keskenään ja laita massa yöksi jääkaappiin tekeytymään. Aamulla koristele ja nauti.

Tämä aamu alkoi tällä puurolla ja lempibiisilläni. Suosittelen kokeilemaan tätä vaihtoehtoa siihen pää kolmantena jalkana juoksemiseen joskus arkipäivänä kun on edes hetki aikaa.

Feels great eikä tule edes paljoa tiskiä!

2

TREENIÄ KIIREISILLE

Tuntuuko siltä, ettei urheilulle löydy aikaa kaiken kiireen keskellä? Katsotko ikinä treeniblogeja ihmetellen: miten näillä ihmisillä on aikaa tähän kaikkeen? Miten jollain on aikaa treenata viisi kertaa viikossa, asettaa tavoitteita, onnistua niissä ja samalla tehdä töitä, kotitöitä, käydä koulussa, siivota. Ja vaikka olisi aikaa, miten nämä superihmiset jaksavat pyhittää sen pienen vapaa-aikansa urheilulle.

I FEEL YOU.

Kun tein pelkästään keikka- ja vuorotöitä oli treenille enemmän aikaa. Sille oli päivässä jopa neljän tunnin rako, jos vain intoa riitti. Kun aloitin opiskelemaan yliopistossa, yhtäkkiä aika hupeni ja mietin paniikissa miten saisin salitreenin mahdutettua aikatauluuni. Yhtäkkiä en enää ajatellutkaan ajan puutetta tekosyynä jättää liikuntaa vähemmälle.

kiire3

Olen päätynyt lopputulokseen, että paras tapa mahduttaa treenit aikatauluun on yksinkertaisesti tehdä lyhyempiä treenejä, suunnitella ne hyvin ja kirjoittaa ne kalenteriin. Ei kannata myöskään vaatia itseltään liikaa. Kotitreenit ja lenkit ovat helppoja, koska silloin matkoihin ei mene aikaa. On myös tärkeää, että ei treenaa liian väsyneenä tai huonosti syöneenä, vaan ottaa treenin ikäänkuin lepona ja meditaationa siitä kaikesta muusta arkikiireestä. Se on se päivän 30minuuttia, jolloin ei tarvitse miettiä mitään muuta ja voi vain keskittyä tekemiseen.

kiire2

Treenaan nykyisin alla olevan ohjelman mukaisesti. Kaiken tämän voi hoitaa kotona käsipainoilla ja lenkkipolulla tai kuntosalilla silloin kun ehtii. Jos ei ehdi salille, voi lämmittelyt tehdä ulkona hölkäten. Linkeistä näet esimerkkiliikkeitä tekemilläni videoilla ja Youtubesta löytämälläni mahtavalla vatsatreenivideolla.

Maanantai: lämmittely esimerkiksi juoksumatolla hölkäten 10 minuuttia, käsitreeni ja vatsat

Tiistai: 30min juoksu juoksumatolla / joku muu aerobinen esimerkiksi ryhmäliikuntatunti

Keskiviikko: lepo

Torstai: lämmittely esimerkiksi juoksumatolla hölkäten 10 minuuttia, jalkatreeni

Perjantai: lepo

Lauantai: 30min aerobinen ja vatsat

Sunnuntai: ulkoilua, pelejä, kävelyä

Lepopäivinä yritän muistaa venytellä, vaikka samalla kun katson Netflixiä.

Joskus ei kuitenkaan silti ehdi tai jaksa ja se on inhimillistä. Kannattaa siis harrastaa hyötyliikuntaa ja seistä mahdollisimman paljon. Teen seisten hommia koneella, seison ratikoissa ja busseissa ja kävelen mahdollisimman paljon.

Tiesittekö muuten, että iPhoneen rakennettu askelmittari mittaa joka päivä askeleita, vaikkei sitä erikseen kytkisi päälle? Olin super hämmästynyt, kun avasin “health” -osion puhelimessani ja sieltä löytyvä askelmittari sisälsi tiedot monien kuukausien askeleistani! Suosittelen askelmittarin käyttöä, se on kiva motivaattori hyötyliikuntaan.

Vatsalihakset saavat muuten erityistreenin, kun 10 Minute Ab-videon amerikkalaisohjaaja alkaa naurattaa innokkuudellaan.

4